Gå och se: Butterfingers av Studio Supersju på Konsthantverkarna

Ytterligare nära en vecka går det att se utställningen Butterfingers på Konsthantverkarna i Stockholm. Gör det! Här visar de sju vävarna i Studio Supersju upp en helgjuten utställning som bränner till kring en gemensam fråga, även om uttrycken och resultaten är helt olika. Den bitvis utstuderade hängningen, den mycket rosakrämfärgade inramningen och det väl valda utställningsnamnet skvallrar om att utövarna har både tankar och idéer om textilens roll i det offentliga rummet. Får vi röra? Varför vill vi ta på textil och vem ger oss rätten att göra det? Eller kanske ännu mer – varför tar vi oss rätten?

Utställningen Butterfingers på Konsthantverkarna visar verk av Studio Supersju. Till vänster längst bak; Pleasure Song, Josefin Gäfvert. Till höger; Obrukbar, av Vega Määttä Siltberg. Främst; Period Pink 1, Roadtrip before baby, Miriam Parkman. (Foto Kurbits)
u Utställningen Butterfingers på Konsthantverkarna visar verk av Studio Supersju. Till vänster längst bak; Pleasure Song, Josefin Gäfvert. Till höger; Obrukbar, av Vega Määttä Siltberg (beskuren). Främst; Period Pink 1, Roadtrip before baby, Miriam Parkman. (Foto Kurbits)

Studio Supersjus medlemmar – Arianna Funk, Ia Centerhall, Joefin Gäfvert, Mirjam Hemström, Miriam Parkman, Siri Pettersson och Vega Määttä Siltberg – skriver så här som ingången till utställningen:

Vi har varit din fettfläck i tanthöjd, dina frasiga trådar på marken. En utrunnen milkshake i soffan, en maläten tröja du hittar på vinden. Alla era händers nostalgi, minnen och kunskaper som aldrig någon annan såg. För text betyder väv, och väven har alltid talat till dig. Allt mitt är ditt: en våldsam kärleksförklaring.

<em>Mynt av Ia Centerhall. Hängandes från taket; Nåt som blänker, av Ia Centerhall. På väggen; Nu Allongé Sur le Canapé - With her eyes shot av Josefin Gäfvert. (Foto Kurbits)</em>
Mynt av Ia Centerhall. Hängandes från taket; Nåt som blänker, av Ia Centerhall. På väggen; Nu Allongé Sur le Canapé – With her eyes shot av Josefin Gäfvert. (Foto Kurbits)

Min nyfikenhet är verkligen väckt med dessa ord och det är också en verkligt intressant och bra utställning, satt i perspektiv av ett bra och närgånget tema. Hantverket är ju i sig självt ofta mycket taktilt, det är gjort av handen och det består ofta av ett material som vi har stor förförståelse av. En olja på duk framkallar eventuellt inte lika stark lust att beröra fysiskt, eller så är vi fostrade i att vi faktiskt inte rör konst?

Rosa, av Siri Pettersson. (Foto Kurbits)
Rosa, av Siri Pettersson. (Foto Kurbits)

Hur är det med en utställd bonad, ett vävt konstverk? Ett textilt arbete? Är textil allas egendom frågar sig gruppen i utställningen – och innefattar alltså ett taktilt material automatiskt rätten till beröring?

Utställningen Butterfingers pågår på Konsthantverkarna fram till 29 januari. (Foto Kurbits)
Utställningen Butterfingers pågår på Konsthantverkarna fram till 29 januari. (Foto Kurbits)
Monument: Say it with cake, av Arianna E Funk. (Foto Kurbits)
Monument: Say it with cake, av Arianna E Funk. (Foto Kurbits)

De sju vävarna har alla sina olika uttryck och genom de olika teknikerna visas en bredd på beröringen – hur lätt eller svårt det är att låta bli beror på betraktaren. Här är verken också slugt placerade i olika höjd, här finns en kaxig övertygelse också om att allas utrymme är allas och bör nyttjas. Butterfingers hålls också elegant samman av den krämrosa färgen på väggarna. Färgvalet illustrerar närhet och intimitet, här är det smetigt och fettfläckigt samtidigt som det är vansinnigt vackert.

Woven air, av Mirjam Hemström, i utställningen Butterfingers just nu. (Foto Kurbits)
Woven air, av Mirjam Hemström, i utställningen Butterfingers just nu. (Foto Kurbits)

De olika uttrycken samsas och påminner om gruppens styrka, att det är det olika spåren och intrycken som blir det gemensamma avtrycket. Vi behöver fortfarande påminnas om vad väv kan vara i ett konstnärligt och offentligt konstnärligt perspektiv, och i den rollen finns det få som slår Studio Supersju just nu. Här är det inte teknikerna eller materialen i sig som får stå i centrum – här är det verkens berättelser, titlar och också pris som står i centrum.

Mynt av Ia Centerhall. (Foto Kurbits)
Mynt av Ia Centerhall. (Foto Kurbits)

Butterfingers sätter fingret på en viktig fråga om hur vi ser på uttrycket väv på ett konstnärligt sätt, och vilka krav vi både kan ställa på verket och på oss som publik.

Utställningen finns att se fram till 29 januari, på Konsthantverkarna i Stockholm alltså.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *