Besök Lina Sofia Lundins utställning Permanent Investigations på Handarbetets Vänner ni som kan, jag var där häromdagen och såg hennes ambitiösa pågående arbete. Jag kollade in utställningen bland annat eftersom Lina Sofia Lundin är vår nästa Formfrukostgäst, samtalsserien jag leder med Stefan Nilsson på utvalda tisdagar i höst, se här. Mycket av hennes utställning handlar om den process som framställande av material faktiskt innebär – från sådd till skörd och bearbetning. Men också kring våra vanor och föreställningar om vad materialet är värt, och hur det uppträder.
Hon använder sig av linet men också av olika komponenter i sitt tidigare experimenterande i naturlig färgning, där komposten, matrester och annat i hennes omgivning får ingå. Utställningen är ett sätt att föra diskussionen och dessa tankegångar framåt.
Hon knyter alltså an till sitt tidigare projekt färgningmanifestet, som jag skrivit en hel del om, se här. Detta illustreras tydligt i utställningsform i verket Daily dyes, där hon klätt in sitt kök och låtit matrester och fläckar färgas av på tyget. Detta redovisas också i den film som finns i utställningen. Just närheten till allsorts material, mat också i det här fallet, och ingredienser är en genomgående tråd i Lina Sofias utställning.
Hon vrider och vänder på sin egen plats och sina egna förutsättningar för att se om det går att komma fram till lösningar och metoder som på sikt kan användas i större skala. Utställningens namn är passande, Permanent Investigations signalerar ett ständigt och nyfiket sökande efter hållbara metoder, konstnärliga uttryck och cirkulära flöden som någonstans alltid mynnar ut i en ambition till förändring, förbättring och på något spännande vis världsförändring. Hon är ambitiös och det gillar jag.
Det relativt nystartade projektet Seed to Garment är ytterligare ett exempel på detta, där hon under detta år odlar sitt eget lin för att tillverka en uppsättning kläder. Hur stor linåker krävs för att kunna sy sina egna kläder? Och vad är i det perspektivet ett plagg värt? Frågeställningar hon arbetar med på ett i allra högsta grad fysiskt undersökande sätt. I utställningen finns en film som dokumenterat hennes arbete med sådd och skörd under året.
Också hennes sätt att arbeta långsiktigt fascinerar mig, det är inte alla som kan vänta exempelvis två år (!) på resultat – men så fungerar det ju ofta när naturen är inblandad. (Två plagg, en handsydd linskjorta och en t-shirt från H&M har grävts ner i två år i slam från Falu koppargruva och redovisas i utställningen)
Permanent Investigations är en spännande tankeväckande utställning, gå och se helt enkelt! En rad olika exempel på hur hantverk, permakultur, kultur och material hänger ihop i ett kretslopp som vi alla delvis känner igen. Med hjälp av Lina Sofia Lundin och andra viktiga aktörer inom området, jag tänker främst på nestorn inom naturlig färgning, Jeanette Schäring, får vi bättre och mer kunskap på hur vi är delar i detta kretslopp.
Det är påminnelser som behövs både på ett intellektuellt och fysiskt plan. Att färga sina kläder, att odla sitt material, att ha förmåga att skala upp sin produktion, att ta tillvara den plats där vi bor är viktig och livsavgörande kunskap också 2015, vi har bara glömt bort det.
Permanent Investigations är förlängd och visas fram till fredag 7 november, observera öppettiderna – här! Och läs mer om Lina Sofia Lundins olika ingångar och projekt på hennes sajt, här. Och sist men inte minst förstås – boka din plats till 10 november! Då gästar Lina Sofia mig och Stefan Nilsson i vår Formfrukostserie, på Scandic Anglais i Stockholm. Hotellet bjuder på frukost och vi står för intervjun. Formfrukost är gratis men du behöver boka din plats, info@formfrukost.se, mer info här.