Svensk textils glansdagar i diger bok om tryckta tyger

Den här boken, Tryckta tyger för alla tillfällen, är verkligen en fröjd att ta fram – inte bara till påsk eller jul, utan faktiskt precis så som titeln anger; vid alla tillfällen. Författarna Anna Lindqvist och Marie Odenbring Widmark ligger sedan tidigare bakom den mycket ambitiösa och vackra boken Tryckt till jul (kom ut 2014).

Jag har skrivit om den tidigare och återkommer varje jul till den, då den ju bevarar och berättar om de textilier som vi traditionellt vill ha kring oss i juletid, men också berättar om de konstnärer som ligger bakom motiven. En riktig pärla!

Hönor till påskbordet! Linneduk av Ingrid Bjernefors Dahlman. Ur boken Tryckta tyger till alla tillfällen, där bilderna är tagna av Jan Berg på Textilmuseet, här liksom alla bilder i inlägget, avfotade av mig.

Den boken blev förståeligt så populär och uppskattad att författarna återigen tillsammans med Carlssons förlag givit ut en till bok med tema tryckta tyger. Nu med resten av årets högtider alltså. Och eftersom vi idag firar annandag påsk illustreras inlägget med ett antal påsktextilier förstås.

Tabletter av Sten Hultberg till vänster längst upp, följt av mönster ritat av Monica Sampe numera Backström, 1962. Följt av påsktabletter av Brit Bredström, höns ritade av Ulla Ericson Åström, längst ner lila tablett av Jerry Roupe. Sista bilden till höger äggvärmare av Maud Fredin Fredholm. Alla i bättre skick i bokens original, här avfotade av mig.

Tryckta tyger för alla tillfällen har fokus på åren 1940–1960, den period som ju ofta beskrivs som svensk textils glansdagar, då utövarna var många och nytänkandet kring material och kvalitet var hög. Intresset och användningsområdet för dessa textilier var även det något som spelade in för den uppsjö som producerades. Författarna som båda är kunniga kulturhistoriker har precis som tidigare ägnat tid och möda åt efterforskningar i textiliernas historia, och bjuder på flödande kunskap och kuriosa om textilarv, enskilda konstnärer och inte minst skedet i svensk textilhistoria som möjliggjort detta arv.

Allmogerand, skiss av Einar Ljungberg, Ljungbergs arkiv.

Även om det alltså är visst överslag på påsktextilier i just detta inlägg är inte heller årets högtider något som författarna stannar vid – här finns förstås tryckta textilier i fastetid och till Valentin, tryckt för sommar, skördetider, kräftor och svampskogen – allt i ett och samma kapitel.

Skissen Islossning av Thea Tanner blev till tyg för Eric Ewers AB 1951. Skisserna finns idag i Ljungbergs arkiv då Eric Ewers tryckte sina tyger hos Ljungbergs.

Men bokens förtjänster är fler, då det också finns historiekunskap om svenska textilföretag och hur designen kommer i centrum. Författarna har intervjuat formgivare och deras släktingar, samt fördjupat sig i olika arkiv,, och därmed heter också efterföljande kapitel heter saker som Tryckt för den modemedvetna, Tryckt för reklam och souvenirjägare, Tryckt för det offentliga och sist, Tryckt med inspiration från förr.

Ur kapitlet Tryckt med inspiration från förr, här äldre kattuntryck. Den övre, skiss av Johan Lindström och den nedre, skiss till Delsbo av Norah Johansson, 1961. Ur Ljungbergs arkiv och Berghems Väveri AB.

Anna Lindqvist och Marie Odenbring Widmark skriver så här i bokens inledning:

Vi vill nu med Tryckta tyger för alla tillfällen, fortsätta berättelsen om de tryckta textilierna, om deras mönsterskapare och tillverkar och utveckla beskrivningen av de många användningsområden textilierna haft utöver julfirandet. Vi vill fortsätta att lufta fram alla dessa framstående och välutbildade formgivare, som oftast är kvinnor, osch sprida kusnakp om det rika moderna textila kulturarvet.

Och detta är helt klart precis vad de gör boken igenom. Tryckta tyger för alla tillfällen är dessutom mycket generöst illustrerad med gott och inspiration för den som vill bläddra, läsa, titta, känna igen och fördjupa sig, om vartannat.

Boken behandlar Linnelinjen, begreppet som Almedahls introducerade 1955 tillsammans med Astrid Sampe på NK; idén var att förnya det traditionella sortimentet i linneskåpet – bort med det vita, in med det mönstrade, alltså. Här ett urval kökshanddukar i Almedahls kollektion.
Tryckta tyger för alla tillfällen, boken är utgiven av Carlssons förlag och finns exempelvis att köpa på Bokus.

***

I det här inlägget finns det en länk till Bokus som rekommenderat inköpsställe av boken. Detta ingår i ett samarbete med Kurbits och det möjliggör att jag kan skriva fördjupade texter om nyutgivna böcker inom slöjd- och hantverksområdet. Innehållet är inte på något vis styrt av annat än mina tankar och åsikter om böckerna.

2 comments

  1. Tack Frida. En bok som jag nog längtat efter! Påminner om min uppväxt, i ett hem präglat av kärlek och omsorg till textil i alla former: mattor, gardiner, och allt därtill. Har sparat en del av dessa specialare från mitt föräldrahem – nytt har tillkommit. Huset hade säsongskollektioner, inkl. speciella gardiner till påsk och jul, sommar och vinter. (Mamma vävlärare.)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *