Möbelmässan: Om green hushing och craft hushing

Jag var på möbelmässan häromdagen och lyssnade i Kinnarps monter på ett samtal om hållbarhet och design, apropå företagets lansering av The better effect index, en poängskala som mäter parametrar av miljöeffekt per möbel. I panelen där många namnkunniga fanns med, arkitekten Gert Wingårdh, Louise Köning, hållbarhetschef på Coop bland annat, hörde jag Mattias Goldmann från tankesmedjan Fores nämna begreppet greenhushing.

Enligt samtalet skulle green hushing kunna beskrivas som att ett företag gör miljömässigt gott och samtidigt har någonslags tveksamhet inför det och därför inte kommer på att  berätta om allt fantastiskt som de gör. Kanske med en rädsla för att få påpekat att det finns massor kvar att göra på området.

Mattias Goldmann från tankesmedjan Fores till vänster, följt av Louise Köning, hållbarhetschef på Coop, och arkitekt Gert Wingårdh. Renée Nyberg höll i samtalet och längst ut i bild Kinnarps vd Robert Petersson. Utanför bild Kinnarps miljöchef Johanna Ljunggren, som ligger bakom arbetet med the better effect index. Jag hade velat höra henne berätta mer om sina visioner om hållbarhetsmålen. Ung, kompetent och lovande i sin roll, men med lite plats just här. (Foto Kurbits)
Mattias Goldmann från Fores till vänster, följt av Louise Köning, Coop, och arkitekt Gert Wingårdh. Renée Nyberg höll i samtalet och längst ut i bild Kinnarps vd Robert Petersson. Utanför bild Kinnarps miljöchef Johanna Ljunggren, som ligger bakom arbetet med the better effect index. Jag hade velat höra henne berätta mer om sina visioner om företagets hållbarhetsmål. Ung, kompetent och lovande i sin roll, men med lite plats just här. (Foto Kurbits)

Goldmann nämnde det apropå Kinnarps vd lite i förbigående berättade att företaget inte använder sig av förpackningsmaterial till sina möbler vid transport, utan istället sveper in produkterna i filtar som de använder igen. Detta gör att de har skurit bort en lastbil i sin transport – det som vanligen skulle behöva yta av två lastbilar nu kan köras i en. Detta var inget som egentligen Kinnarp kommunicerat ut – green hushing. Ni fattar.

Jag diskuterade vidare på mässan i andra montrar, mer med fokus på just hantverket, där jag som ofta slås av hur specifik och inte minst specificerad hantverkskunskapen är. Och hur få som känner till hur avancerat det är att bemästra ett hantverk till fullo. Och det slog mig – visst existerar det ett visst mått av craft hushing också?

Diskussionen var bland annat i HV:s monter, där eleverna på skolan fått uppgiften att inspireras av tweed. Färga och spinna garn, väva och tillverka metervara och tillslut blev det produkter av olika slag. (Foto Kurbits)
Diskussionen var bland annat i HV:s monter, där eleverna på skolan fått uppgiften att inspireras av tweed. Färga och spinna garn, väva och tillverka metervara och tillslut blev det produkter av olika slag. Sjukt avancerad process för att göra en pläd med andra ord. Och mäktig! (Foto Kurbits)

Allt för ofta ifrågasätts exempelvis pris och produktionstakt på en vara – förstås beror det på bristande kunskap om själva tillverkningsmomenten, materialets förutsättningar och hur komplicerat det är att tillverka varan hantverksmässigt. Varför kommuniceras inte det ut i ännu högre grad undrar jag?

På så vis går det ju också som konsument att enklare att avgöra vad som är hantverk på riktigt, och vad som mer ”ser ut som hantverk”. Jag är ofta inne på dessa tankegångar här, jag vet, så här skrev jag exempelvis om Formexmässan i fjol på temat.   

Två och en halv dag tar det för den här hantverkaren att fläta bambun i Kaare Klints vackra och ergonomiska ryggstöd. (Foto Kurbits)
Två och en halv dag tar det för den här hantverkaren att fläta bambun i Kaare Klints vackra och ergonomiska ryggstöd. Värdefull och intressant information som jag gärna tar del av som konsument. Ger ju förstås större förståelse för pris, värde och kvalitet. (Foto Kurbits)

Detta kommunicerande görs förstås i viss utsträckning redan, och större företag är ofta bättre på att visa upp processerna bakom – kanske för att behovet är större att visa upp ”rötterna”? (och förstås för att större PR-muskler finns) Jag gissar lite fritt här.

Men jag tänker förstås att det finns en uttänkt plan i att låta den här hantverkaren ovan sitta i Carl Hansen&Sons monter och tillverka Kaare Klints Faaborg Chair från 1914 för oss att beskåda, live på mässan? Men jag ser det som en bra sak, det ger ju större förståelse för pris, värde och kvalitet tänker jag.  Och detta tycker jag skulle gälla i högre utsträckning för mindre hantverkare också, det vill säga, enskilda aktörer som drivs av passion för sin egen produktion och sitt hantverk. Sluta craft hush:a, börja berätta hur du gör!

Verket Upstream är stickat av koppartråd, ull och lycra. Av Franscisca Venegas. I förgrunden (och inläggets topp) verket Shrink 'n Shape, av Phyllis Hahn. I bakgrunden skymtar digitaltryck på silke av Maria Oknemark. Alla från kandidatprogrammet Textilhögskolan. (Foto Kurbits)
Verket Upstream är stickat av koppartråd, ull och lycra. Av Franscisca Venegas. I förgrunden (och inläggets topp) verket Shrink ’n Shape, av Phyllis Hahn. I bakgrunden skymtar digitaltryck på silke av Maria Oknemark. Alla från kandidatprogrammet Textilhögskolan. (Foto Kurbits)

Ja – vidare. Jag blev också fascinerad av allt materialexperimenterande från Textilhögskolan i Borås, vilka jag träffade i en Greenhouse-monter (området för ung nyetablerad design). Utforskandet av textila egenskaper, test av hantverkstekniker i andra material (stickning i koppartråd, trädd betong på bomullstråd etc) och förstås drivet i att hitta nya uttryck, material som matchar en estetisk idé eller en visuell upplevelse.

Linda Lohlands experiment med vad ett skåp är och hur det bör vara gillade jag också. Elegant öppning i silkestyg, förstås inspirerat av en fågelvinge. (Foto Kurbits)
Linda Lohlands experiment med vad ett skåp är och hur det bör vara gillade jag också. Elegant öppning i silkestyg, förstås inspirerat av en fågelvinge. (Foto Kurbits)
Jag gillade också studenterna från universitetet i Bergen, med tydligt fokus på hållbar utveckling i produkterna. Här Silje Tombres soffa gjort av spillbitar av läder från möbelproduktion, rester av läder som är bortrensat på grund av marknadens krav på "rent" läder. Varför vill vi ha det så? Så behöver det väl inte vara? (Foto Kurbits)
Jag gillade också studenterna från universitetet i Bergen, med tydligt fokus på hållbar utveckling i produkterna. Här Silje Tombres soffa gjort av spillbitar av läder från möbelproduktion, rester av läder som är bortrensat på grund av marknadens krav på ”rent” läder. Varför vill vi ha det så? Så behöver det väl inte vara? (Foto Kurbits)
Finfin fåtölj från Beckmans, gjord av Sarah Hasselqvist och Melinda Urbansdotter tillsammans med Johanson Design. (Foto Kurbits)
Finfin fåtölj från Beckmans, gjord av Sarah Hasselqvist och Melinda Urbansdotter tillsammans med Johanson Design. (Foto Kurbits)
Ett annat intressant möte: Finska Fin Arte - fina mattor, ekologiskt hållbara produkter av återvunna material som ren ull, restbitar av läder och garn av återvunna PET-flaskor. Spännande kollektion! (Foto Kurbits)
Ett annat intressant möte: Finska Fin Arte – fina mattor, ekologiskt hållbara produkter av återvunna material som ren ull, restbitar av läder och garn av återvunna PET-flaskor. Spännande kollektion! (Foto Kurbits)
Fantastiskt vackert skåp av David Ericsson för Källemo. Med tydligt kommunicerat inspirationsbudskap också! (Foto Källemo)
Fantastiskt vackert skåp i björk av David Ericsson för Källemo. Med tydligt kommunicerat inspirationsbudskap också! (Foto Källemo)
Fint bord! För Asplund av Anua Sebton och Ewa Lilja Löwenhielm. (Foto Kurbits)
Fint bord! För Asplund av Anya Sebton och Ewa Lilja Löwenhielm. (Foto Kurbits)
Och en ny gammal spännande stol! Stolen heter Skedblad, originalet är ritat av Carl Malmsten 1933. @tresekel fick uppdraget av @arketofficial att göra den igen, stolen kommer att finnas i alla Arkets kaféer. Tre sekel hade tur och hittade ett exemplar av stolen på Bukowskis, som de köpte och utgick ifrån. Nu finns den nya Skedblad färdig och på marknaden igen. (Foto Kurbits)
Och en ny gammal spännande stol! Den heter Skedblad, originalet är ritat av Carl Malmsten 1933. Möbelsnickeriet Tre Sekel fick uppdraget av Arket att göra den igen, stolen kommer att finnas i alla Arkets kaféer. Tre sekel hade tur och hittade ett exemplar av stolen på Bukowskis, som de köpte och utgick ifrån. Nu finns den nya Skedblad färdig och på marknaden igen. (Foto Kurbits)
Avslutningsvis, för att det var så roligt - jag hamnade på vernissage. Spännande samarbete mellan den turnerande utställningen Aiming for Democratic Architecture med en rad superspännande aktörer, gruppen Mycket tex, som här gjort ett fantastiskt luftslott i syjuntaformat, och Nyckelviksskolan - med pedagogiska, roliga och smarta möbler. (Foto Kurbits)
Avslutningsvis, för att det var så roligt – jag hamnade på vernissage. Spännande samarbete mellan den turnerande utställningen Aiming for Democratic Architecture med en rad superspännande aktörer, gruppen Mycket tex, som här gjort ett fantastiskt luftslott i syjuntaformat, och Nyckelviksskolan – med pedagogiska, roliga och smarta möbler. (Foto Kurbits)
Ett av Nyckelviksskolans bidrag till den tillfälliga utställningen på möbelmässan just nu, som kretsar kring den runda baren Panorama. Projektet heter Aiming for democratic design. (Foto Kurbits)
Ett av Nyckelviksskolans bidrag till den tillfälliga utställningen på möbelmässan just nu, som kretsar kring den runda baren Panorama. Projektet heter Aiming for democratic architecture. (Foto Kurbits)

Och med det avslutar jag bågen, om än något löst hållen linje över hållbarhet, miljö, kommunikation och materialkännedom. Experimenterande med uttryck och materialitet, hantverkskunskap och möjlighet att skryta mer om det goda som görs – det demokratiska och det tillgängliga lika mycket som det potentiellt goda i enskilda produkter. Ungefär så skulle nog detta inlägg sammanfattas. Vad tycker du om dessa ämnen? Håller du med mig? Har du andra ingångar och tankar?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *