Det finns olika sätt att kommunicera med sina kunder, hålla kontakten, och kanske främst, be om kundens kontaktuppgifter. Tillsammans med kommunikationsbyrån Lida låter Ikea skicka ut ett broderat budskap till utvalda Ikea Family-medlemmar. Alla vi som sysslar med handgjort skapande vet ju glädjen i att göra och få något som är gjort för hand, vilket alltså kommunikationsbyrån tillsammans med Ikea slår ett slag för här.
Motivet är uppbyggt med komponenter tagna direkt från Ikeas vanliga kommunikationsväg med sina medlemmar – gränssnittet från sajt och mejlutskick. Men istället för ett digitalt mejl dyker alltså detta upp fysiskt hos några få utvalda, allt för att kunderna alltså ska registrera sig hos möbeljätten.
Om det funkar? Ingen aning, men jag gissar att både utformare av kampanjen och mottagarna blivit glada, kreativa och fått en meditativ upplevelse på köpet. Sånt som ju broderi och annat kreativt tillför tillvaron.
Från byrån Lidas håll säger man så här om uppdraget;
The Handcrafted campaign is IKEA through and through. It engages their customers by showing them appreciation and the message is delivered with craft and care. It was a pleasure to be given the brief to ‘send an email without an email address’ and to be given the freedom to create a something that will demonstrate both the effectiveness of high value DM, as well as the relevance of email communications. (Jonathan Goodman, VD på Lida)
Snygg kampanj, om man fick lite mer sån reklam skulle man kanske ta bort sin ”ingen reklam”-skylt på brevlådan… 🙂
Eller bara lägga till: broderade meddelanden alltid välkomna!
Men vem har suttit och broderat hur många ”mejl”?
Vad kostar utskicket att tillverka?
Eller är det maskinbroderat, det där HANDicraft?