Dramatiskt och intagande på Avesta Art

I lördags öppnade Avesta Art, den numera årligen återkommande konsthändelse i Verket i Avesta – och händelse är det minst sagt, främst på grund av de oerhört imponerande lokalerna, men också på grund av de konstnärer som är på plats. Insprängt i det gamla järnverket finns varje sommar numera en konstutställning med konstnärer från landet och från världen.

Olek under pressvisningen av Avesta Art förra veckan, här för att presentera sin medverkan i årets upplaga av konstutställningen. Hon deltar med en dramatisk virkad installation. (Foto Kurbits)
Olek under pressvisningen av Avesta Art förra veckan, här för att presentera sin medverkan i årets upplaga av konstutställningen. Hon deltar med en dramatisk virkad installation. (Foto Kurbits)

Organisationen kring Avesta Art satsar stort och imponerande. Jag var på pressvisningen av själva utställningen förra veckan, och det av anledning av att en av utställarna i år är den spektakulära och internationellt omtalade konstnären Olek. Jag skriver en artikel om den polska garntaggaren och reste till Avesta för att träffa henne. (läs mer om det jag tidigare skrivit om henne här.)

En modell av det närliggande bondehemmanet har för Oleks räkning byggts upp i det gamla järnverket. Här har ett dussintal kvinnor hjälpt henne att virka in alla möbler under våren, och så här såg det ut i färdigt skick. (Foto Avesta Art)
En modell av det närliggande bondehemmanet har för Oleks räkning byggts upp i det gamla järnverket. Här har ett dussintal kvinnor hjälpt henne att virka in alla möbler under våren, och så här såg det ut i färdigt skick. (Foto Avesta Art)

Och det fick jag också göra, men fick även alltså möjlighet att se resten av utställningen. Årets utställning har titeln Strukturer och här medverkar ett femtontal konstnärer ensamma och i samarbeten, verken är utplacerade i den dramatiska miljö som utgör den gamla järnindustrilokalen. Här är det stort, kallt, intagande, dramatiskt, trångt och varmt om vartannat, den fysiska upplevelsen av omgivningen är minst lika påtaglig som den visuella upplevelsen av konsten.

Och så här ser verket ut nu, efter att Olek färdigställt det. In a blink of an eye heter verket och hon vill påminna om att livet närsomhelst kan förändras. (Foto Kurbits)
Och så här ser verket ut nu, efter att Olek färdigställt det. In a blink of an eye heter verket och hon vill påminna om att livet närsomhelst kan förändras. (Foto Kurbits)

Det var också mycket spännande att träffa de konstnärer som var på plats, jag fick möjlighet att höra mer om Oleks dramatiska verk exempelvis, där hon låtit bygga upp en modell av ett bondehemman som finns ett stenkast från Verket i Avesta, för att sedan med hjälp av en rad volontärer virka in alla föremål, ni minns kanske att Olek efterlyste hjälp med virkandet tidigare i år? Se mer om det här.

Lägenhetens andra rum, orört av explosionen, men läskigt öde, vad det ser ut som, lämnad i all hast. Olek på Avesta Art just nu. (Foto Avesta ARt)
Lägenhetens andra rum, orört av explosionen, men läskigt öde, vad det ser ut som, lämnad i all hast. Olek på Avesta Art just nu. (Foto Avesta ARt)
Det som tidigare var ändrades i ett ögonblick, ett tema Olek gärna återvänder till i sina verk. Här på ett mycket fysiskt sätt, då det är möjligt som besökare att gå runt i spillrorna av detta boende. (Foto Kurbits)
Det som tidigare var ändrades i ett ögonblick, ett tema Olek gärna återvänder till i sina verk. Här på ett mycket fysiskt sätt, då det är möjligt som besökare att gå runt i spillrorna av detta tidigare ombonade boende. (Foto Kurbits)

Resultatet är minst sagt dramatiskt, då hon dagen innan pressvisningen låtit spränga upp det invirkade boendet som en kommentar till de världshändelser som idag gör att så många månniskor är på flykt. Brutalt och drastiskt blir effekten av det virkade ombonade hemmet något helt annat. Garnet förstärker effekten av att något mycket oväntat plötsligt inträffat som lämnat hemmet övergivet. Verket heter In a blink of an eye och flera gånger under dagens samtal påpekade Olek att det inte går att bli för bekväm i ditt liv – ”du kan förlora allt!”.

"Dramatiskt" är ett ord som lätt kommer till besökaren i denna utställningshall. Här är det Helene Hortlunds hårt snörade verk i lintråd som dansar runt i rummet. (Foto Kurbits)
”Dramatiskt” är ett ord som lätt kommer till besökaren i denna utställningshall. Här är det Helene Hortlunds hårt snörade verk i lintråd som dansar runt i rummet. (Foto Kurbits)

Ytterligare spännande möten innebar verken av Helene Hortlund och Alexandra Carr, där Helene valt lintråden som uttryck runt sina mycket graciösa men intagande nästan oformliga skulpturer, de sprätter hit och dit i rummet och fungerar mycket väl anpassade till den mäktiga utställningshallen. Tråden är samtidigt det som håller allt på plats, snörat och kontrollerat. Ett för mig nytt spännande möte både med konstnären och hennes uttryck.

Med skelett i olika material, här i ståltråd, använder konstnären Helene Hortlund textil för att binda, forma objekt. Här lintrådar i vitt och rött. (Foto Avesta Art)
Med skelett i olika material, här i ståltråd, använder konstnären Helene Hortlund textil för att binda, forma objekt. Här lintrådar i vitt och rött. (Foto Avesta Art)

Här följer några av de verk som jag såg under dagen, här finns många fler att se! Materialen är många, och arbetsmetoderna varierade – Alexandra Carrs tålmodiga arbete med järnfilspån och optiska illusioner bjuder på slumpartade överraskningar och Magnus Alexanderssons stora målningar är mäktiga i både färg, format och placering – som sagt, här finns mycket att upptäcka!

Mäktiga målningar! Magnus Alexandersson i årets upplaga av Avesta Art, med tema struktur. (Foto Avesta Art)
Mäktiga målningar! Magnus Alexandersson i årets upplaga av Avesta Art, med tema struktur. (Foto Avesta Art)
Alexandra Carr, med hennes optiska illusion med hjälp av järnfilspån. (Foto Avesta Art)
Alexandra Carr, med hennes lågmälda optiska illusion med hjälp av järnfilspån. (Foto Avesta Art)
Raha Rastifard och  Sirous Namazi på Avesta Art just nu. (Foto Avesta Art)
Raha Rastifard och Sirous Namazi på Avesta Art just nu. (Foto Avesta Art)

Avesta Art pågår hela sommaren fram till 18 september, missa inte om du har möjlighet att ta dig dit. Och jag filar alltså vidare på artikeln om Olek så länge, ett möte som väckte många fler frågor och gjorde mig mer nyfiken på hennes många olika ingångar i garnet, virkningen och användandet av hantverkstekniken. Hon upprepade flertalet gånger att virkningen är hennes språk, och att hon helst uttrycker sig storskaligt;

Jag arbetar helst i stora projekt. Jag vill alltid att mina verk ska referera till samtida situationer, reflektera den tid vi lever i, påverka och väcka frågor. Som konstnär är det min plikt att kommentera, problematisera. Jag vill att de som kommer hit och ser mitt verk ska ställa frågor om sitt eget liv, om sina egna val och fråga sig vem du är.

Ingen lär gå oberörd från Oleks sönderbombade virkade installation i sommar, det kan jag nästan lova.

Budskapet från inläggets topp. Av Olek.  (Foto Kurbits)
Budskapet från inläggets topp. Av Olek. (Foto Kurbits)
Se Avesta Art i sommar, öppen till 18 september. (Foto Kurbits)
Se Avesta Art i sommar, öppen till 18 september. (Foto Avesta Art)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *