Förra veckan var det vernissage för Nordiska museets stora satsning på allmogemöbler från 1700- och 1800-talen. Utställningen heter Rejält retro och det är precis vad det är. Museet menar att ordet retro förvisso betyder tillbakablick, men inte tillräckligt långt tillbaka.
Här går man tillbaka i sina samlingar till allmogetiden och ser kopplingar till samtiden – klart att en Ångermanlandsbrud eller ett allmogeskåp från Hälsingland kan ingå i inredningen 2015. Rejält retro alltså.
50-talet pjäser från samlingarna ingår och här ligger fokus på statusmöblerna från tiden; kistan, skrinet, skåpet och golvuret fanns alla i en välbärgad bondgård för 200 år sedan. Utställningens scenografi, gjord av kommunikationsbyrån Futurniture, ger pjäserna en samtida inramning som ger nytt sken på möblerna. Jag tycker att ambitionen fungerar. Här handlar det mindre om varje möbels proviniens, även om den finns redovisad i de tydliga skyltarna, det handlar istället om att väcka lust att se möblerna som något som kan ha relevans också idag.
Visa på alternativ till det ljusa och fräscha, det svala skandinaviska med rötter i 50- 60-tal som håller inredningsvärlden i ett järngrepp. Varför inte ta in andra influenser, låta sig förföras av lite färg och mönster? Bjuda på inspiration, kunskap och främst – alternativ!
Ibland behövs nya glasögon för att se gamla saker på nytt sätt, Rejält retro är inte den monterutställning som tar helhetsgrepp eller har redovisningstvång på alla historiska vinklar och vrår, här har man istället satt lusten och känslan främst, där är smaken som baken, men jag gillar det.
Det går att läsa och fördjupa sig på plats, men främst är det faktiskt en utställning som man upplever eller bara tar in. Jag tror att det är en rolig och bra väg att gå – väcka intresse till fördjupning och det kan gå hur som helst. Plötsligt är hela butiken full med vetgiriga besökare som vill köpa böcker i ämnet, vad vet jag.
Med det sagt är det förstås inte alls utan information i utställningen heller. Tydliga skyltar finns alltså till alla föremål, stort och tydligt i matchande grafisk form redovisar saker som synen på dåtidens statusmöbler, sättet att göra mönster – eller som här, kurbitsens bakgrund:
Hösten 1771 är Hans Olofsson och hans hustru Anna förtvivlade. Åkern som brukar ge dem allt de behöver ligger torr och utarmad. Men det kommer en ljusning. Hans har lärt sig måla och av sin far. Kanske skulle han försöka att sälja ett blomstermålat skåp vid marknaden i Hedemora? Utvecklingen av allmogemåleriets allra mest kända mönster, kurbitsen, sammanfaller med några nödår då många bönder i Dalarna måste hitta ny försörjning. Köparna fanns i det rika grannlandskapet Hälsingland.
Här redovisas också vad som skiljer allmogemöbler från andra möbler: Abstraktion, förenklande stilisering och dekorativa ytmönster och starka färger exempelvis. Det kryllar av upprepade bårder och stiliserade mönster på dessa möbler, alla med fantasirikedom och egenhet. Men också starka färger, fritt blandade stilar och utfyllnad av ytorna är något som utmärker allmogemöblerna. Jag lär mig att färgerna från tiden bland annat heter blymönjerött och pariserblått.
Det är förstås få museer som kan göra en så omfattande utställning om allmogemåleriet som Nordiska, givet att alla dessa skåp, kistor och golvur finns i deras samlingar. Det är en satsning som dels ska inspirera och öka intreset för folkkonst inom inredning, och det är en utställning som ska ses precis just så. Men Rejält retro blåser samtidigt liv i tankar om hur vår gemensamma historia ser ut, möblerna har ursprung i alla våra landskap, samtidigt som tankar om den globala folkkonsten i mönstring och färger verkligen betonas och belyses.
Det är som museet konstaterar, det är mycket lättare att se vad det är som förenar oss med andra länders folkkonst än att se något typiskt svenskt.
Nordiska flörtar med inredningstrender, samtida statusprylar, samtidskultur, graffitimåleri, DIY och gränssnitt lånade från sociala medier i utställningen. Alla de utvalda möblerna finns mycket tacknämligt också redovisade på digitalt museum, här. Rejält retro bjuder också på interaktiva inslag i utställningen, sätt mönster på ditt skåp och testa vilken allmogemöbel du är. Själv är jag ett golvskåp från Hälsingland, du? Gör testet här>>
Rejält retro finns på plats ett helt år, till september 2016. Under hösten finns det ett program kring utställningen, bland annat kurser i kurbits- och schablonmåleri, samt en rad spännande föredrag, mer info här!