Kreativt medborgarmotstånd i utställning

Den här veckan handlar det om motstånd här på Kurbits. Häromdagen skrev jag om Marie Brians sätt att hantera näthat genom broderi. Idag handlar det om den pågående utställningen Disobedient Objects Victoria & Albert Museum i London. Vi var i London för en tid sedan och jag fick möjlighet att se utställningen själv.

När jag var i London ett par dagar i december 2012 för att göra de första intervjuerna till min bok Gerillaslöjd hade bland annat Carrie Reichardt precis fått inbjudan till att medverka i utställningen, flera av bokens medverkande finns med också här.

Utställningen Disobedient Objects på Victoria & Albert Museum handlar om kreativt motstånd. (Foto Kurbits)
Utställningen Disobedient Objects på Victoria & Albert Museum handlar om kreativt motstånd. (Foto Kurbits)
Carrie Rechardt framför sina mosaikverk på trappan och i entrén till Victoria&Albert Museum i London. (Foto V&A)
Carrie Rechardt framför sina mosaikverk på trappan och i entrén till Victoria&Albert Museum i London. (Foto V&A)

Disobedient Objects är en utställning som handlar om medborgare, aktivister, politik och kreativitet,  samhällsrevolutioner, kulturmotstånd och hantverk. Det är en utställning om konsten och formgivningen producerad av den sociala gräsrotsrörelsen genom historien, de som vill få till en förändring.

Genom det egna engagemanget – inte alltid lagligt – gör dessa medborgare alla skillnad. Utställningen berättar om olika motståndsrörelser över hela världen, sätt som människor i olika länder drivit kamp för en bättre värld genom olika kreativa projekt de själva slagits för och trott på. Det är en stor dos av hoppfullhet, tilltro till mänskligheten och förundran inför dess kreativitet. Ibland också deprimerande och alarmerande.

Inspirerande aktivistkampanjer - Guerilla Girls från 1985 som ifrågasatte sexism och rasism i konstvärlden. På väggen i rött en banner från 2011 som protesterar mot Putin "You don't even represent us /You cannot even imagine us" översätter utställningen ryskan.  Ytterligare banner på väggen hölls 2012 av Grand Legion of Incendiary and Tenacious Unicorn Revolutionaires (GLITUR) i USA för att visa missnöje mot ekonomiska krisen. Och i taket gigantiska uppblåsbara gatstenar, använda under en generalstrejk  i Barcelona 2012. (Foto Kurbits)
Inspirerande aktivistkampanjer – Guerilla Girls från 1985 som ifrågasatte sexism och rasism i konstvärlden. På väggen i rött en banner från 2011 som protesterar mot Putin ”You don’t even represent us /You cannot even imagine us” översätter utställningen ryskan. Ytterligare banner på väggen hölls 2012 av Grand Legion of Incendiary and Tenacious Unicorn Revolutionaires (GLITUR) i USA för att visa missnöje mot ekonomiska krisen (Anything is possible står det på bannern). Och i taket gigantiska uppblåsbara gatstenar, använda under en generalstrejk i Barcelona 2012. (Foto Kurbits)

Här visas föremål lånade från aktivistgrupper från hela världen, många objekt och kampanjer är välbekanta. Tidsmässigt rör sig utställningen i samtiden, med nedslag och tillbakablickar till 60- och 70-talen och bitvis längre bak. Bland annat berördes jag mycket av de chilenska broderierna med hemliga budskap på baksidan från Pinochets diktaturtid,  som visar på kvinnors företagsamhet och tradition att brodera meddelanden och hitta vägar till uttryck genom textilen. Storslaget och skrämmande. Vi ser samma sätt att använda oss av textilier som kommunikationskanal också i vissa afghanska mattor genom historien.

Verket Where are our Children, applikation från 1979 från Chile. I utställningen visas också en handskriven lapp som hittades i en ficka på baksidan,  med ett meddelande från brodösen. (Foto Kurbits)
Verket Where are our Children, applikation från 1979 från Chile. I utställningen visas också en handskriven lapp som hittades i en ficka på baksidan, med ett meddelande från brodösen. (Foto Kurbits)

Också mer samtida textila verk visas upp, här finns samarbetsprojektet Nike Blanket Petition, genomfört av Cat Mazza mellan åren 2003 och 2008. Genom att konstruera ett mönsterprogram på nätet kunde alla som ville delta ladda ner mönster och samtidigt virka eller sticka en ruta till detta projekt, att konstruera en protest mot Nikes användning av dåliga swetshops i låglöneländer.

Nike Blanket Petition av Cat Mazza är också ett av verken som visas här, virkare från hela världen bidrog med en ruta i protest mot Nikes användande av sweatshops.  Cat Mazza är intervjuad i Gerillaslöjd också. (Foto Kurbits)
Nike Blanket Petition av Cat Mazza är också ett av verken som visas här, virkare från hela världen bidrog med en ruta i protest mot Nikes användande av sweatshops. Cat Mazza är intervjuad i Gerillaslöjd också. (Foto Kurbits)

En hel del praktiskt görande finns med i utställningen också – tips och iscensättning av tillverkade föremål på gatan, eller föremål som hjälp och skydd för vad som kan hända på gatan, i sammandrabbningar, i aktioner. Sätt att bygga en gasmask av en petflaska, hur du konstruerar ett låsrör för din och din medaktivists arm, hur du bygger sköldar och hur en spraygraffitirobot fungerar. Också här griper ett visst adrenalinpåslag tag i besökaren, fatta att folk är så modiga, så engagerade, så drivna!

Beskrivningar att ta med från utställningen, på aktivistrelaterade bra-att-ha-grejor. (Foto Kurbits)
Beskrivningar att ta med från utställningen, på aktivistrelaterade bra-att-ha-grejor. (Foto Kurbits)

En hel del verk av Carrie Reichardt finns alltså också med i utställningen. Vi hade turen att få se The Tiki Love Truck iklädd traditionell mexikansk Dia de Los Muertos (Day of the Dead)-kostym, då vi var där precis under den tid som firandet pågick, se museets blogginlägg här.  Och Carrie Reichardt bjöds också in för att göra de verken till museets entré, en av hennes mosaik finns i inläggets topp (se bilder och en film från hennes arbete här!). I Disobedient Object står hennes viktiga mosaikklädda bil, som fungerar som en sammanfattning av hennes livsgärning som craftivist skulle jag säga, hon återvänder ofta till det verket och skapar andra verk i kombination till detta.

Bilen stod parkerad utanför hennes radhus i nordvästra London, där jag träffade henne för ett par år sedan. Den dödsmask som hon gjorde av den amerikanske avrättade fången John Joe ‘Ash’ Amador, finns nu med på bilens tak och hela bilen är gjord i hans och övriga amerikanska avrättade fångars ära. I utställningen finns också en film där Carrie och John Amadors änka visar och berättar om hans avrättning.

The Tiki Love Truck, en bil täckt i mosaik med budskap, av Carrie Reichardt. På taket syns dödsmasken av Ash, bilen är en hyllning till honom och andra avrättade amerikanska fångar. Verket är gjort av Carrie Reichardt. (Foto Kurbits)
The Tiki Love Truck, en bil täckt i mosaik med budskap, av Carrie Reichardt. På taket syns dödsmasken av Ash, bilen är en hyllning till honom och andra avrättade amerikanska fångar. Verket är gjort av Carrie Reichardt. (Foto Kurbits)
Dagen till ära var flaket pyntat i Day of the Dead-utsmyckning, gjord av Carrie Reichardt dagen innan vi kom dit. (Foto Kurbits)
Dagen till ära var flaket pyntat i Day of the Dead-utsmyckning, gjord av Carrie Reichardt dagen innan vi kom dit. (Foto Kurbits)

Disobedient Objects är en utställning för alla intresserade i mänskligt motstånd. Hur kreativitet, medmänsklighet och mod kan göra skillnad. Det är många obehagliga kampanjer som visas upp – men det är ju främst för att kampanjerna i sig själva är en motreaktion på något samhällsomstörtande i förstone. Det är ett viktigt sätt att se sin samtid, och återigen – ett hoppfullt och upplyftande sätt. Genom aktivistiska gärningar, resultat, föremål och ord får jag gott hopp om mänskligheten. Det är något som arbetet med Gerillaslöjd i mycket redan givit mig, men här får jag en bredare görare-bas att omfamna.

Utställningen pågår till 1 februari 2015 om du har möjlighet. Utställningen är gratis – gå och se om du är i London! Och är du nyfiken på dessa människor med fokus på handgjort skapande, kolla in min bok Gerillaslöjd – garngraffiti, DIY och den handgjorda revolutionen heter den.

Disobedient Objects, interiör. I taket Capitalism is crisis, en banderoll från 2009 års Climate Camp i Blackheath. (Foto Kurbits)
Disobedient Objects, interiör. I taket Capitalism is crisis, en banderoll från 2009 års Climate Camp i Blackheath. (Foto Kurbits)

2 comments

  1. Hej Frida
    Hvilken spændende artikel om en interessant og relevant udstilling. Hvor er det opløftende at blive konfronteret med menneskers mod, opfindsomhed og ukuelighed. Og ØV, at jeg ikke skal til London snart!
    Venlig hilsen
    Kirsten

    1. Tack, vad roligt att inlägget inspirerar, det gör mig glad. Och jag håller verkligen med, människors mod är något av det finaste jag vet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *