Relevanta kronor i orostider

Jag har genom åren följt Per-Åke Backman som gör de mest fantastiska halmkronor, traditionellt kallade en oro. Här går att läsa mer om hans tidigare verk. Just nu är han aktuell med yttterligare verk i en ny kollektion, den han kallar Winter Light Collection.

Den finns att se fysiskt från och med lördag 8 november, på Leksands Kulturhus. Och här finns alltså ett par smakprov på hans oerhört skickliga arbete.

Halmkrona av Per-Åke Backman, modell H ur  Winter Light collection. (Foto Lennart Edvardsson)
Halmkrona av Per-Åke Backman, modell H ur Winter Light collection. (Foto Lennart Edvardsson)

Utställningen kallar han Oro i tiden III, vilket är ett namn han använt i tidigare sammanhang. I sig självt är titeln talande i sin vilja att uppdatera och uppvärdera ett gammalt hantverk, men han berättar också att Oro i tiden III anspelar på att utställningens öppning sammanfaller med Arkivens dag, vars tema i år är just orostider.

Briljant kopplat av Leksands Kulturhus tycker jag, som alltså är dem som bjudit in Per-Åke Backman till sin första separatutställning på hemmaplan.

Halmkrona, modell A Julros, av Per-Åke Backman. (Foto Lennart Edvardsson)
Halmkrona, modell A Julros, av Per-Åke Backman. (Foto Lennart Edvardsson)

Per-Åke Backmans halmkronor bygger på en gammal tradition och är gjorda i återbrukat material; råghalm, vit kardflor, blekt lintråd, vit textil, silkespapper och vita äggskal. Här med mer fokus på halmen än tidigare, något som Per-Åke Backman berättar ger kronorna ett sobrare intryck, jag håller verkligen med. Enklare, mer avskalat kanske. Jag är förtjust i sättet som halmkronorna hakar i samtiden och får en innerbörd som vi kan relatera till. Bäst beskriver Per-Åke detta själv, jag gillar när det finns en så genomtänkt tankevärld också teoretiskt kopplad till slöjden, jag tänker mig att hans tjugotalet år i slöjdens tjänst ger gott om tankekraft:

Historiskt var en halmkrona kryddad med betydelser som idag helt spelat ut sin roll och som vi antagligen sedan länge heller inte i sin helhet har förmågan att tyda. Och den magi som då fanns relaterad till halmkronan har upphört att intressera och fascinera. Så frågan är vad jag utmanar för samhällsmekanismer av idag med att verka utifrån en råvara som snarast kan karaktäriseras som ”slaggprodukt” och det i relation till den tids- och tålamodskrävande process som konstruktionen av en halmkrona innebär. Det finns i dagens samhälle egentligen inget behov av halmkronan som företeelse, så hur ska jag i det rättfärdiga mitt skapande?

Winter Light collection. Modell B. (Foto Lennart Edvardsson)
Winter Light collection. Modell B. (Foto Lennart Edvardsson)

Drivkraften finner han i att använda sig av det material som till synes är skräp och förvandla det till exklusiva föremål. Halmkronors tidigare magiska mytiska och i viss mån beskyddande betydelse tycker jag i Per-Åke Backmans tolkningar får ett estetiskt värde som på alla sätt förundrar och ger dess historia relevans. En av de viktigaste och svåraste uppgifterna med att verka i historiska tekniker och material är att få föremålen aktuella också  i en samtid.

Att genom så tillsynes omodernt material som halm kan få en koppling till de orostider vi har idag är något som säger något om skickligheten bakom det ytterst tidskrävande hantverket.  Och så tröstande och relevanta de känns!

Per-Åke Backmans Oro i tiden III – Winter Light Collection finns att se på Leksands Kulturhus till 7 februari 2015.

Winter Light Collection. Modell E (Foto Lennart Edvardsson)
Winter Light Collection. Modell E (Foto Lennart Edvardsson)

 

2 comments

    1. Mm, jag håller med dig Cecilia! Ni jobbar lite i samma fält ni två, om än bemästrar ni till fullo helt olika material:-) Mycket av magin finns i oansenligheten i materialet i sig, som genom era konstnärskap blir till unika föremål. Den kittlingen! Finns mycket av Kurbits driv i den kittlingen vill jag lova:-)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *