Workshop om hantverkets politik

Idag andra och sista dagen i den pågående workshopen på Two Little Birds i Göteborg - gå dit om du kan! Då missar du inte dagens slöjdworkshop: "den tar avstamp i Lilli Zickermans hatade virkning samt verk som ”La Cueca Sola” och uppmärksammar glasindustrins inbinderskor till Sveriges första damlandslag Öxabäcks IF, 1966" (Collage från arrangörerna)

Nu är Kurbits tillbaka, hurra! Det blev ju en konstig bloggvecka med en helt kraschad sajt! Men tack vare min fina man har allt kunnat räddas och nu kan jag skriva på som vanligt igen. Det gör att jag inte hann flagga för den här workshopen, som ägde rum igår och som fortsätter idag. Ja, jag är så nyfiken på hur man har det på Galleri Two Little Birds i Göteborg dessa dagar.

Jag uppdaterar tidigt idag så om du har möjlighet – gå dit! ”Konsthandverk, omsorg och institutionella skav” har workshopen som namn ch följande är upplägget:

Vi bjuder in till en workshop där vi ställer frågor om hur ”vi” som utövare inom hantverkets domän förhåller oss till kulturarvsbegreppet och historian samt till de olika ramverk och institutioner som idag är uppsatta. Workshopen kommer att samla olika görare, hantverkare och aktivister där vi tillsammans praktiskt ska arbeta och diskutera kring hantverk som processer för motståndskraft mot inneboende strukturer och diskrimineringar. Där hantverk kan vara metoden för kraftfulla interventioner. Workshopens vill på så sätt genom görandet undersöka hantverkets politik men också dess politiska potential.

Här deltar en rad radikala reformivrare och agitatorer (fantastiskt!)  som arrangörerna beskriver det; Den Nya Kvinnogruppen (som tyvärr hade sin programpunkt igår!) Mia Lindgren som är hemslöjdskonsulent (bland annat, hon är ju också en viktig del av Kravallslöjd),  Frida Hållander, doktorand i konsthantverk på Konstfack, samt Two Little Birds Charlotta Eidenskog.

Bakgrunden och utgångspunkten är förstås höstens val och kulturarvsbegreppet som Sverigedemokraterna så problematiskt värnar om (”värnandet av nationens historiska arv och kulturella särart skall vara djupt förankrat i den svenska kulturen” som workshopen citerar ur Sverigedemokraternas principprogram).

Idag andra och sista dagen i den pågående workshopen på Two Little Birds i Göteborg - gå dit om du kan! Då missar du inte dagens slöjdworkshop: "den tar avstamp i Lilli Zickermans hatade virkning samt verk som ”La Cueca Sola” och uppmärksammar glasindustrins inbinderskor till Sveriges första damlandslag Öxabäcks IF, 1966" (Collage från arrangörerna)
Idag andra och sista dagen i den pågående workshopen på Two Little Birds i Göteborg – gå dit om du kan! Då missar du inte dagens slöjdworkshop: ”den tar avstamp i Lilli Zickermans hatade virkning samt verk som ”La Cueca Sola” och uppmärksammar glasindustrins inbinderskor till Sveriges första damlandslag Öxabäcks IF, 1966” (Collage från arrangörerna)

Workshopen tar också fart ur Frida Hållanders forskning, där hon i en skrift från 1877 fann stavningen konsthandverk, d:et diskuteras utifrån det betänkande som hon också hittade om hur konsthantverk, slöjd och konstindustri hängde ihop med rådande nationella institutioner. ”Historien bekräftar och reproducerar handens domän, … en del av oss är gjorda närvarande och ges formulerat utrymme inom  institutioner. Andra ges inte samma närvaro”, lyder workshopens utgångspunkt och tänker jag, också Frida Hållanders forskning.

Ja ni fattar ju att det är i Göteborg och på Galleri Two Little Birds man ska vara idag! Du behöver inte föranmäla dig, gå dit och var med på dagens program, bland annat eftermiddagens slöjdworkshop med Mia Lindgren och Frida Hållander om Hantverkets politik och dess politiska potential. Se programmet här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *