Tidigare i våras var jag på Kalmar konstmuseum och såg The Future is Handmade, utställningen visades för första gången där och diskuterar bland annat konsthantverkets, hantverkets och slöjdens återkomst i designvärlden. Man pratar paradigmskifte, om hur det framöver kommer att produceras i mindre skala, mer för hand och som jag tolkar det, med större hänsyn till handens kunskap.
En av de största behållningarna med utställningen är den fria mix av genrer som är representerade – här blandas mode, grafisk form och produktdesign.
Steget mellan mode och grafisk design är kanske inte alltför långt, men det är inte helt vanligt att i alla fall den traditionella slöjden mixas med eller ses att höra ihop med just grafisk form. Att se hantverket i det sammanhanget är ett steg i en riktning som jag anser självklar – en relevant plats i samtiden och en samhällskraft att räkna med. Ni som följer mig här känner igen mina käpphästar.
Just nu befinner sig The Future is Handmade i Malmö, på Form/Design Center, och jag rekommenderar ett besök trots att jag ju inte varit just där och sett utställningen. Däremot är det ett intressant teoretiskt bygge som curatorn Petra Lilja skapat, baserat på 40-talet verk med 70-talet i ryggen fram till idag och jag tror med all säkerhet att det är tydligt också i Malmö. Det är också en bred utställning med väldigt fina föremål.
Här samsas verk av Marcel Wanders, Sandra Backlund, Ugly Cute, Aia Jüdes, Kosmos Project, Forma Fantasma och Anders Jacobsen bara för att nämna några. Se utställningen! Den pågår till 31 augusti. Här finns mer information från Kalmar.
Inlägget har bilder från när jag var på konstmuseet i Kalmar, då i samband med det internationella designseminarium som utställningen hade som programpunkt. En av den dagens behållningar var diskussionen mellan de medverkande internationella formgivare och hantverkare som ingick i panelen – fortfarande är produktionsvillkor, arbetssätt, arbetsmiljö och etik en skiftande fråga med många olika ingångar. Att enas om ett paradigmskifte var svårt i det sammanhanget, moderatorn Dennis Dahlqvist fick jobba ganska hårt för sin tes och nådde inte ända hem, men att diskussionen förs är rätt, spännande och framåtskridande tycker jag.