Maria Holmer Dahlgren lanserar nyheter för hösten i ett nytt samarbete med Frösö Handtryck, det mycket för henne karaktäristiska mönstret pryder redan flera butiksfönster i Stockholm. Med rätta – för visst är det stiligt? Maria är en strålande grafisk formgivare och kreativ mönsterskapare som varit verksam sedan 1970-talet. Hon ligger också bakom en rad mönster, design och märken som du känner igen – bland annat var hon med och startade Ordning&Reda och Bookbinders Design. Ni som vistas kring Mariatorget i Stockholm känner också igen Hotel Rivals grafiska profil, som förstås har Maria som avsändare.
På senare år har Maria fått en allt större internationell spridning av sina verk, fler och fler städer i världen hör av sig och vill ha egna platsspecifika mönster och kollektioner. Att hon alltså har fullt upp är ingen överdrift, inte heller att hon är väldigt produktiv.
En av hennes senare kollektioner utomlands är produkterna för Tate. Paris står på tur och hennes mönster är också föremål för utställningar och andra internationella samarbeten.
Här hemma är det förstås också både städer och platser som blivit porträtterade, hyllningar i brickor och handdukar – Malmö, Småland, Stockholm och Skansen till exempel. En hel del har tidigare hamnat på textil, men det senaste mönstret Stockholm är det första som trycks upp av Frösö.
Kolla in mer av Marias produkter på hennes sajt här. Och bli som sagt inte förvånad om du nästa gång du besöker en museishop eller två finner grafiska spår av Maria Holmer Dahlgren.
Men Maria, vilket flow, vilken produktion, vilken konstnärlig kvalitet!
Nu Tate, framöver Paris läser jag – och sen resten av världen! Gläds verkligen med dig.
Går det att köpa dina produkter i Sverige, och i så fall var? /Per S
Maria imponerer med sine strenge og vitale bruk av bokstaver. Det er internasjonal klasse over hennes arbeider; hvilket overskudd, humør og vilje. Jeg husker den svenske klubben ’Friska Viljor’ fra Holmenkollrennene i 50-årene. Marias motto kunne vært ’friska viljor’.
Jag håller verkligen med! Roligt att få återkoppling på inlägget om Maria!
Det er noen ytterst få som har mot og selvtillit nok til å bruke bokstaver som grunnlag for kunstneriske uttrykk. Jeg har nylig lest den amerikanske boktrykkeren Theodore Low de Vinnes bok ’There is now art without craft’. Den kan anbefales. Hvorfor nevner jeg denne boken i sammenheng med Marias virksomhet? Fordi bokstavutforming og typografi har sitt utgangspunkt i noen av verdens mest betydningsfulle håndverk; kalligrafi, bokstavformgivning, stempelskjæring, trykking og bokinnbinding. Derfor velger jeg å definere
Maria Holmer Dahlgrens bokstavbilder som kunst, ikke bare kunsthåndverk – men fri kunst.