Utställningen Väv avslutas med festival

I allra sista stund tipsar jag om den fina utställningen Väv, på Nordiska museet. Jag var där förra veckan och blev glad, inspirerad och lite tagen. Tiden har inte räckt till, en bokmässa kom exempelvis emellan, men här kommer iallafall en förhoppning om att ni som inte varit där och är i närheten tar er dit – i helgen.

För det är så det ligger till, utställningen avslutas i helgen. Och det görs med en vävfestival – kolla in hela söndagens program här. Annika Ekdahls föreläsning går ju inte av för hackor exempelvis.

Kuddar i flamskväv och blandteknik, av Rebecka Winther. (Foto Mats Landin, ©Nordiska museet)
Kuddar i flamskväv och blandteknik, av Rebecka Winther. (Foto Mats Landin, ©Nordiska museet)

Jag tog mig iallafall äntligen tid att se utställningen förra veckan, och är glad att jag gjorde så. Utställningen är ett samarbete mellan Nordiska museet och Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, givetvis eftersom hemslöjden firar jubileum i år.

Nordiska museet har enorma samlingar – 1,5 miljoner föremål, varav 1/3 textiler (!) – som man förvisso verkligen botaniserat i, med utsökt vackra exempel som inramning till utställningen. Dessutom visas delar av Lilli Zickermans enorma samling fotografier här, från resor hon gjorde mellan 1910 och 1931 för att leta textil slöjd i landet. Lilli Zickerman grundade ju hemslöjdsrörelsen, så det passar sig ju väl i sammanhanget.

"Vår gamla svenska hemslöjd är så gedigen, så rik på motiver, så varm i färger och så äkta personlig att den i sanning bör läggas till grund för framtidens slöjd. Den har en fond så rik att giva av att dess framtid ock bör bliva ljus och mäktig." Citat av Lilli Zickerman. (Foto Kurbits)
”Vår gamla svenska hemslöjd är så gedigen, så rik på motiver, så varm i färger och så äkta personlig att den i sanning bör läggas till grund för framtidens slöjd. Den har en fond så rik att giva av att dess framtid ock bör bliva ljus och mäktig.” Kloka ord från Lilli Zickerman. (Foto Kurbits)
"Förr fanns det en gräns här, men den har jag tagit bort!" Briljant väv av Maria Kamfjord, HV Skola. Här har hon förstås låtit sig inspireras av äldre mönster, men ändå gjort något eget. (Foto Kurbits)
”Förr fanns det en gräns här, men den har jag tagit bort!” Briljant väv av Maria Kamfjord, HV Skola. Här har hon förstås låtit sig inspireras av äldre mönster, men ändå gjort något eget. (Foto Kurbits)

Men det är främst utställningens samtida fokus som gör mig glad. Här finns levande berättelser från engagerade utövare om vad vävningen spelar för roll idag. Här finns samtida tolkningar av gamla tekniker, gjorda av studenter från utbildningar på Sätergläntan, HV Skola och Konstfack. Och deras arbeten är minst sagt uppseendeväckande. De får också ta mycket plats i själva utställningsrummet.

Sätergläntan i förgrunden - som låtit sig inspireras av Lilli Zickermans fotografier. Även om flertalet av dem är handkolorerade är största delen svart vita. Studenterna vid Sätergläntan valde därför att översätta traditionella mönster i indigoblå toner. Spännande experiment! (Foto Mats Landin, ©Nordiska museet)
Sätergläntan i förgrunden – som låtit sig inspireras av Lilli Zickermans fotografier. Även om flertalet av dem är handkolorerade är största delen svart vita. Studenterna vid Sätergläntan valde därför att översätta traditionella mönster i indigoblå toner. Spännande experiment! I bakgrunden HV Skolas verk. (Foto Mats Landin, ©Nordiska museet)
Viktoria  Cleverby, Konstfack. Flätning i näver, läder och furu. (Foto Kurbits)
Viktoria Cleverby, Konstfack. Flätning i näver, läder och furu. (Foto Kurbits)

Men hjärtat, kärnan, i utställningen är de många uppställda vävstolarna. Här får man prova på olika tekniker, det går att hyra en vävstol per timmar, eller prova på med hjälp av kunnig personal. En rad olika ingångar till vävningen finns alltså möjliga – och det är väl så man ska ta hand om detta urgamla och samtidigt livsviktiga hantverk. Det är ju inte så att vi inte nyttjar vävda tyger precis, även om det är färre och färre som kan hantera en vävstol. Den insikten drabbar en handgripligt i utställningen och det tycker jag är bra. En ytterligare del i utställningen visar också upp allt det vackra som går att göra. Och jösses vad det är vackert!

Två av de många vävstolarna som finns med i utställningen. Just för stunden tomma, men under den tid jag var där var det mestadels nyfikna väverskor som satt där. (Foto Kurbits)
Två av de många vävstolarna som finns med i utställningen. Just för stunden tomma, men under den tid jag var där var det mestadels nyfikna väverskor som satt där. (Foto Kurbits)
Varför inte fira hemslöjden med att väva lite på loggan? Fritt fram! (Foto Kurbits)
Varför inte fira hemslöjden med att väva lite på loggan? Fritt fram! (Foto Kurbits)

Nå. Skynda skynda ni som kan. Och för er andra finns här ett antal bilder som kanske ger er en känsla av den inspiration och framåtanda jag kände.

Konstfacks samling på temat vävning. Konstnärligt och nyfiket experimenterande. (Foto Kurbits)
Konstfacks samling på temat vävning. Konstnärligt och nyfiket experimenterande. (Foto Kurbits)
Avslutande åkdyna - så många klassiska vackra mönster finns i utställningen! Denna dyna är gjord av Åsa Viksten Sundbom. (Foto Kurbits)
Avslutande åkdyna – så många klassiska vackra mönster finns i utställningen! Denna dyna är gjord av Åsa Viksten Sundbom. (Foto Kurbits)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *