En svensk-tunisisk kärlekshistoria

Jo visst kan man väl kalla det så. House of Ryms historia började med två separata mejl. Från Tunisien, till Göteborg.Till två av våra intressantaste mönsterformgivare. Ett till Anna Backlund, ett till  Elisabeth Dunker. Vad Rym Tounsi, som skickade mejlen, inte visste var att Anna och Elisabeth precis börjat dela studio, och att de precis börjat lära känna varandra.

Rym däremot, hade varit i Paris tillsammans med sin man och affärspartner Zied Youssef på inredningsmässa, där de sett svenska Mairos nya kollektion. Där två separata formgivare fångade deras uppmärksamhet extra mycket. ”Hello dear lady I like your design” löd deras första kontakt till svenskorna per mejl. Det här var ungefär ett år sedan.

Elisabeth Dunker till höger och Anna Backlund till vänster. Två riktigt begåvade formgivare, jag är oerhört förtjust i deras respektive formspråk. Nu jobbar de tillsammans med nya varumärket House of Rym. (Foto House of Rym)
Elisabeth Dunker till vänster och Anna Backlund till höger. Två riktigt begåvade formgivare, jag är oerhört förtjust i deras respektive formspråk. Nu jobbar de tillsammans med nya varumärket House of Rym. (Foto House of Rym)

Allt det här berättar Anna Backlund för mig i veckan i telefon från just Göteborg. Jag har kontaktat henne eftersom jag blev så förtjust i och intresserad av det nya företaget House of Ryms produkter under Formexmässan. Men jag förstod inte riktigt hur det hela hängde ihop.

Och så visar det sig att det en ungefär lika rolig historia som själva tillkomsten av produkterna. Anna och Elisabeth flög efter ett par veckor ner till Tunisien, ursprungligen var frågan om de kunde formge traditionella tunisiska handdukar (foutas). Rym och Zied ville förena tunisiskt hantverk i dessa handdukar, med skandinavisk form.

Den ursprungliga förfrågan handlade om att göra traditionella tunisiska handdukar, foutas, med skandinavisk mönsterprägel. Foutas blev det, och en hel kollektion i House of Rym. (Foto House of Rym)
Den ursprungliga förfrågan handlade om att göra traditionella tunisiska handdukar, foutas, med skandinavisk mönsterprägel. Foutas blev det, och en hel kollektion i House of Rym. (Foto House of Rym)

-Men det var så oerhört inspirerande att vara på plats och se alla möjligheter till samarbete, så plötsligt satt vi där och diskuterade fram en hel kollektion. Det var en fantastisk början på ett äventyr, säger Anna.

Tunisisk kelimmatta möter svensk röllakan. Matta från House of Rym. (Foto House of Rym)
Tunisisk kelimmatta möter svensk röllakan. Matta från House of Rym. (Foto House of Rym)

Den kollektion som Anna och Elisabeth nu tagit fram består av porslin, föremål i olivträ, mattor och handdukar. Jag frågar henne om stilen som de givit House of Rym:
-Det blev ett möte mellan det vi hade med oss själva, vår egen erfarenhet och våra rötter, med den inspiration vi fick där. Det känns just som ett möte som fått ett konkret resultat, säger hon och exemplifierar:
– Vår kelimmattas trekanter och bårdformer är något vi såg mycket på husen i Tunisien. Enkla återkommande mönster. Och de påminner också en hel del om våra traditionella röllakansmattor och deras mönster här hemma. Vårt porslin bär på både arv från traditionellt tunisiskt porslin med en gnutta Rörstrand. Det mesta tror jag går att spåra så.

Närbild på mugg med mönster. Från House of Rym. (Foto House of Rym)
Närbild på mugg med mönster. Från House of Rym. (Foto House of Rym)

Anna berättar att det också var så de ville ha det. De har hittat en gemensam stil som blivit House of Ryms egen.  De två är huvudformgivare för House of Rym, de har också givit företaget dess namn  – som en hyllning till just Rym- och deras grafiska profil. Allt från prislappar till katalogtexter och produktkartoner ligger de bakom.
-Jo, det har varit en hel del jobb, konstaterar Anna. Men också, tänk vilket äventyr! Både för oss två, vi har lärt känna varandra under resans gång. Och för oss som yrkespersoner. Att få skapa ett varumärke från grunden är såklart en fantastisk erfarenhet.

Alla fina tallrikar också. Mönster och färgmatchning som jag verkligen gillar. (Foto House of Rym)
Alla fina tallrikar också. Mönster och färgmatchning med tydliga spår av handens arbete – som jag verkligen gillar. (Foto House of Rym)

House of Rym har ett antal återförsäljare i Sverige, och formgivarduon planerar så smått för nästa kollektion. Också framöver kommer formgivningen att ske i Sverige, och all tillverkning i Tunisien. Med betoning på traditionellt  hantverkskunnande  i produktionen.

Olivträet finns i några fina produkter också - här ett underlägg. Och ljusstakar och en liten träsked. (House of Rym)
Olivträet finns i några fina produkter också – här ett underlägg. Och ljusstakar och en liten träsked. (House of Rym)
Sista bilden från House of Rym för nu. Duon är alltså på gång med ytterligare kollektioner framöver - och jag gissar att dessa produkter kommer att låta tala om sig både här och där. (Foto House of Rym)
Sista bilden från House of Rym för nu. Duon är alltså på gång med ytterligare kollektioner framöver och kommer att fortsätta utveckla House of Rym. En mycket rolig bekantskap tycker jag!  (Foto House of Rym)

1 comment

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *