Vårens Formexmässa är i full gång, i år större än någonsin, med fler nya företag än på länge. Temat In the mood bjuder på smutsiga pasteller, drömska tillstånd, sinnlighet, egna världar och privata bubblor. Det märks inte generellt i mässhallarna, där det är oerhört mycket industri, retro och shabby chic fortfarande. Liksom en hel del färg – orange, rosa, turkos. Och i gångarna var det också mycket prat om att det faktiskt inte är så mycket nytt under solen.
Men färgskalor och inspirationsutställningarna från mässan tar fasta på våra fem sinnen och just det sinnliga; där samlandet och arrangerandet av föremål väcker minne och känslor. Det är också mycket tal om det taktila och om olika upplevelser av material.
Allt detta sammanstrålar i den stora inspirationsutställning som mässan alltid presenterar i entréhallen. I år arrangerad av designern Synnöve Mork, med temat Fågel, fisk eller mittemellan. Hon har gjort en stor träfärgad lada mitt på torget, där perspektiven och också gavlarna är förskjutna och vinklarna intima och med plats för gömmor. Smart display och finurligt gjort.
Jag pratade en stund med henne, då jag dels var intresserad på hur en sådan inspirationsutställning kommer till, dels nyfiken på hennes eget förhållande till just hantverk. Jag upplever ofta att man tar fasta på just det handgjorda när det kommer till inspirationsutställningarna – det knådade brödet, den flätade korgen, den vävda pläden och det garvade skinnet…handens spår känns på något vis alltid aktuell, oavsett trender och teman. Och i denna stora lada var det inte så mycket nytt i produktväg, samma fina men traditionella hantverk.
Synnöve Mork menade på detta att hon inte var så trendkänslig, och det visade sig att hantverket var oerhört viktigt för henne, det är basen i hennes arbete som designer. Intressant!
Tre månader tar det att få ihop en sådan här inspirationsutställning, de ungefär tusen föremålen som finns på plats har hon hittat genom utställarnas mer eller mindre kvalificerade sajter. Googla, ringa, leta menar hon är redskapen för att få ihop själva produkterna. Ladan, de fyra stora gavlarna ville hon göra men med en tvist, med humor.
-Jag ville skeva lite på proportionerna och förmedla en lekfull humoristiskt känsla, titta upp och se det transparenta, titta ner och se det organiska, nya. Titta mitt emellan och gräv i jorden, se det trygga i materialen runt omkring dig.
Det jag tycker är intressant i detta är just att det är det handgjorda – eller det som ser handgjort och rustikt ut – som får stå som kostym eller norm om man så vill, för allt detta. Det genuina, det organiska, egengjorda och naturliga.
Gång på gång återkommer man alltså till just det som är basic i form, material och yta. Det är inte vare sig nytt eller gammalt, det är tidlöst, och det är på något vis okej, vilket är märkligt när det kommer till en mässa som i så mycket annat fokuserar just på nyheter och trender. Det verkar som att det inte går att komma runt det handgjorda i uttryck – och förhoppningsvis i tillverkning. Här är fler exempel på produkter från mässan gjorda för hand:
1 comment