Så! Det känns fint att ha all teknik på plats igen, här kommer bilder från den pågående Formexmässan. Jag var där igår och kollade främst in det övergripande temat, Creative Flow, som jag hade förhoppningar om, och den stora satsningen Konsthantverkscentrum och Formex gör i utställningen Handmade. Kurbitsläsare vet ju hur bra jag tycker om eget skapande, lust och egen förmåga att göra själv. Och att det såklart skulle vara två delar i en mässa som skulle passa mig som hand i handske.
Titta själv på bilderna, nejdå, det är inga dåliga grejor som visas, Creative Flow-utställningen är sammanställd av Jan Rundgren och fokuserar på kreativa rum: konstnärsateljén, författarlyan och trädgårdsmästarens växthus. Ledorden är kreativitet, nyadanande, hållbarhet och skapande miljöer. Fint och…fint.
Men för tillrättalagt för min smak, var är det där stadiet av kreativt kaos? Mer spännande material? Visst, en konstnär behöver penslar, men kan inte det där allmänna pysslandet någongång få gestaltas av någonting annat än tyglappar, pärlor och band?! Var är ståltråden, stensamlingen, gaffatejpen, kniven, limpistolerna, pappersklippen…hönsnätet, brädbitarna, kottarna och mossan. Ni fattar. Det här känns lite för tillrättalagt och för mainstream för att engagera mig. Här görs inte de mest fantasifulla skapelserna om ni är med mig.
Handmade är KHVC och Formex samarbete, utställningen är sammanställd av designer Synnöve Mork, som jag tyckte gjorde en helt fantastisk utställning på höstens mässa, där Finlands kanske absolut finaste slöjd visades upp. Men denna gång kändes det inte lika intressant. Dessvärre tillrättalagt och fiiiint också här.
Har konsthantverket gått och blivit mainstream, tänkte jag när jag tittade på allt vackert som fanns i utställningen. Inget som utmärkte sig mer än annat, och mycket har vi verkligen sett förut. Men som sagt, oklanderligt uppställt och yrkesskickligt gjort för hand.
Kurbits skulle såklart inte vara Kurbits om jag inte slog ett slag för slöjden. För jag tycker på fullt allvar att en utställning med handgjorda saker skulle rocka så mycket mer, utmana, ställa till det och framförallt beröra utan att bli pretentiöst eller konstnärligt konstigt om den genuina brutala slöjden fick komma in i finrummet. Vad annorlunda det skulle bli.
Du har helt rätt! Besökte Formex igår, gick runt hela dagen och letade det kreativa flödet… Kände inte igen mej, så där ser det inte ut i min verkstad. Var är passionen och galenskapen? Lyssnade också på Lotta Alvar som bl a talade om ateljéer. Jag vill se riktigt kreativa lyor! Om jag hittar ett bra foto från min verkstad, lägger jag ut det på min blogg och uppmanar härmed alla andra att också göra det: fram med INSPIRERANDE bilder! Det är ju trendigt nu.
/Pia
Hej Frida.
Tack för din presentation. Som sagt jag önskar jag varit där och sett med egna ögon. Angående din sista mening,
”om den genuina brutala slöjden fick komma in i finrummet. Vad annorlunda det skulle bli.”
Är det inte ofta såhär?
Det finns så otroligt mycket duktiga slöjdare runt om i vårt land, de flesta är doldisar, skapar de mest fantastiska saker för sig själva, i sina lugna rum.
Om jag får vara lite hård, så tror jag att detta till stor del beror på att slöjden är förfinad. Den är ofta pretentiös, och hur vet man att något är bra nog?
Jag skulle vilja se ett ”slöjdrum” som är öppet för alla! Då skulle vi få se mer av den kreativitet du, och många med dig efterfrågar.
Tack för en bra sida!
/Lina
Var finns huggkubben och yxan, de krokvuxna materialen och känslan av kreativitet? Nu har jag ju bara sett dina bilder, fina för övrigt, men jag skulle inte riktigt bli inspirerad i en sådan miljö. Och man verkar allt som oftast bara visa upp det lite mer mjuka skapandet.
Lite mer hårdslöjd och slöjd i allmänhet skulle behöva tillföras!
Vad härligt att ni är med mig! Känns bra, tack!
/Frida